Komunikat CAIM- szkolenie mediatorów
Komunikat Centrum Arbitrażu i Mediacji
przy Izbie Adwokackiej w Olsztynie
o szkoleniu kandydatów na mediatorów
Centrum Arbitrażu i Mediacji przy Izbie Adwokackiej w Olsztynie (CAiM) organizuje w dniu 19 marca 2016 roku w godz. 9.00-16.00 w sali nr 505 Sądu Okręgowego w Olsztynie szkolenie dla kandydatów na mediatorów. Szkolenie prowadzić będzie adw. dr Małgorzata Kożuch – wykładowca Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, adwokat członek Izby Adwokackiej w Krakowie, wieloletni mediator, z bardzo bogatym doświadczeniem w zakresie mediacji i negocjacji.
W zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie adwokaci - członkowie Izby Adwokackiej w Olsztynie, a jeżeli limit miejsc nie zostanie wyczerpany do dnia 29 lutego 2016 r. także aplikanci adwokaccy.
Liczba uczestników jest ograniczona do 15 osób. O zakwalifikowaniu do szkolenia decyduje kolejność zgłoszeń przyjętych przez biuro ORA w Olsztynie pod warunkiem uiszczenia przez zainteresowanego opłaty w kwocie 500 zł bezpośrednio w Biurze ORA najpóźniej do godziny 14 w dniu następnym. Dla osób zgłaszających się ponad ustalony limit będzie sporządzona lista rezerwowa.
Uczestnicy szkolenia proszeni są o zapoznanie się z przepisami k.p.c. dotyczącymi mediacji i przyniesienie z sobą kodeksów postępowania cywilnego. Szkolenie prowadzone będzie interaktywnie, wykład łączony będzie z metodą warsztatową mającą na celu nabycie umiejętności miękkich, niezbędnych w pracy mediatora, zwłaszcza w zakresie analizy biznesowej sporu dla potrzeb mediacji oraz technik komunikacyjnych, w tym przełamywania impasu. Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały szkoleniowe dla potrzeb ćwiczeń. Po trzech pierwszych blokach tematycznych przewidujemy przerwę na lunch.
Wszyscy uczestnicy otrzymają zaświadczenia potwierdzające udział w szkoleniu, a adwokaci dodatkowo 6 punktów Doskonalenia Zawodowego. Zwracamy uwagę, że przedstawienie dokumentów (zaświadczeń, certyfikatów) potwierdzających odpowiednią wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji jest jednym z wymagań przy ubieganiu się o wpis na listę stałych mediatorów CAiM i na listę stałych mediatorów prowadzoną przez Prezesa Sądu Okręgowego w Olsztynie.
Serdecznie zapraszamy do udziału w tym ciekawym i rozwijającym szkoleniu.
CAiM zastrzega prawo zmiany programu szkolenia, ustalonego limitu i odwołania szkolenia bez podania przyczyn.
w zał. program szkolenia
adw. Jerzy Dobrzański
Załącznik - Program szkolenia:
Szkolenie dla kandydatów na mediatorów - CAM Olsztyn.
Analiza aspektów prawnych mediacji w Polsce.
1. Metody wszczęcia mediacji w zakresie sporu sądowego i poza sądowego.
2. Ustalenie „zdolności mediacyjnej” sprawy i aspektów technicznych mediacji.
3. Umowa mediacyjna, elementy, forma, wykonalność – wzory ćwiczeniowe.
4. Ugoda zawarta przed mediatorem, postanowienia i wykonalność.
5. Klauzule wdrożeniowe i zabezpieczające.
Przygotowanie procesu mediacji.
1. Zarządzanie oczekiwaniami i budowa zaufania.
2. Analiza sporu i budowa mapy drogowej mediacji, konferencja premediacyjna.
3. Identyfikacja stanowisk stron: pozycje / roszczenia, interesy i potrzeby.
4. Ustalanie punktów granicznych negocjacji (BATNA, WATNA, ZOPA).
5. Krzyżowa analiza interesów biznesowych, osobistych i strategii czasu.
6. Ćwiczenia praktyczne, mini kazusy i symulacje.
Problemy szczególne.
1. Identyfikacja osób decyzyjnych, których nie ma „przy stole”.
2. Mediacja z profesjonalnymi pełnomocnikami.
3. Mediacja z ekspertami w tle.
4. Mediacja w sporach wielopodmiotowych.
5. Współpracując z „nieznośnym klientem”.
6. Unikanie pułapek zastawianych na mediatora.
Techniki komunikacyjne – warsztaty i praca w zespołach z podziałem na role.
1. Komunikacja pozawerbalna.
2. Efektywne słuchanie.
3. Precyzowanie oczekiwań i stanowisk.
4. Techniki zadawania pytań.
5. Parafrazowanie i powracanie do kwestii pominiętych.
6. Podsumowania mediatora i sporządzanie efektywnych uwag.
7. Wymiana informacji mediator – strony.
Techniki współpracy personalnej.
1. Współdziałanie z wysokim poziome emocji.
2. Współdziałanie w wysokim poziomem sceptycyzmu.
3. Współdziałanie z elementarnymi obawami klienta i „utratą twarzy”.
Techniki przełamywania impasu.
1. Konflikt strukturalny.
2. Konflikt finansowy.
3. Konflikt dostępu danych.
4. Konflikt wartości.